Hindistan'da mahkeme, kiloları nedeniyle uçağa alınmayan kadınların aleyhinde karar verdi. Kadın hakim "Kadınlara kilonuzu kontrol etmeyi öğrenin" dedi. Mahkeme Hindistan Havayolları’nın uçuş güvenliğini gözetme hakkının bulunduğunu ve gerekli gördüğü taktirde kilolu yolcuları uçağa almayabileceğine hükmetti. Kilolu kadınlar ise bu davranışın aşağılayıcı ve ayrımcı olduğu iddiasında bulundu.
Mahkeme ayrıca, bu olayda kadın haklarının ihlal edildiği iddiasını da yersiz buldu. Mahkemenin kadın başkanı “Kadınlar kilolarını kontrol edemiyorsa bu yüzden uçağa alınmıyorlarsa bunun neresi kadın haklarına saldırı oluyor” dedi. Hindistan Havayolu ise uygulamanın boyutunu genişleterek kilolu ve belli ölçülere uymayan hostesleri de elemeye başladı. Geleneksel kıyafetler içinde uçan Hindli bayan hostesler havayolunda 58 yaşına kadar çalışabiliyor. Uygulamaya bir örnek olay ise geçtiğimiz günlerde yaşandı. 25 yıl Hindistan Havayolları’nda çalışmış bir hostesin uçuşuna iki fazlası olduğu gerekçesiyle izin verilmedi.
ABD'DE OBEZLER UÇAKLARA ALINMIYOR
Benzer bir uygulama uzun süredir ABD'de de uygulanıyor. Nüfusunun yarıya yakını aşırı şişman olan ABD'de, 2003 Temmuz'unda küçük bir uçağın aşırı yükten düşmesinin ardından havayolu şirketleri obezlere önlemler almaya başladı.
Yolculara bilet almadan önce kaç kilo oldukları soruluyor. Amerikan Federal Havacılık Dairesi'nin büyük tepki çeken uygulamasına ise hukuki dayanak da bulundu. Amerikan mahkemeleri çeşitli başvurularda havayolu şirketlerinin uçuş güvenliği gereği bu tür önlemler alabileceğine karar verdi.
DÜŞEN UÇAĞIN YOLCULARININ TAMAMI OBEZ ÇIKTI
19 koltuklu Regional Commuter uçağının 2003'te kalkış sırasında havalanamayarak düşmesinden sonra yapılan incelemede yolcuların tamamının 100 kilonun üzerinde olduğu belirlendi. Bu olaydan sonra FAA 12 mayısta yayınladığı bir bildiriyle uçuşlarda alınan ortalama ağırlık değerlerinin yolcu ve bagaj açısından artırılacağını duyurarak havayolu şirketlerinden bununla ilgili çalışma başlatmalarını istedi.
STANDART AĞIRLIKLAR ARTIYOR
Uçakların uçuştan önce yolcu başına ortalama alınan değerleri; bagaj, kargo, yakıt ağırlıklarının toplanması sonrasında pilota iletiliyor. "Yük ve denge programı" olarak her uçak için ayrı bir hesaplama değeri bulunuyor. Bu hesap yapılırken uçağın yüklenmesi de buna göre ayarlanıyor. Sonrasında bu program bilgilerine sahip olan pilot, uçağın ağırlığına göre kalkış limitlerini ayarlıyor.
2003'teki bu kazadan "Yük ve Denge Kontrolü" programları için bir komite kuran FAA, Amerika'da en fazla kullanılan Boeing 737 tipi uçaklar için standart ağırlıkları artırdı. Ayrıca, diğer uçak tipleri için havayolu şirketlerinin rapor hazırlaması istendi.
Bu ikazdan sonra yolcu ve bagaj ağırlıklarıyla ilgili istatistik başlatan havayolu şirketlerinin bu raporundan sonra her tip uçak için ayrı bir ortalama değer alınacak. Ayrıca FAA, tüm havayolu şirketlerine bu çalışma tamamlanana kadar yolcu ve bagaj ağırlıklarının da artırılması önerisinde bulundu. Havayolu şirketleri açısından bir tavsiye niteliği taşıyan bu çağrıdan sonra birçok havayolunun az da olsa ağırlıkları artırma yoluna gittiği belirtiliyor.
ŞİŞMANLAR MİLYON DOLARLIK ZARAR VERİYOR
Şişman yolcular nedeniyle yolcu başına yapılan tahmini ağırlık artırımı, havayolu şirketleri açısından toplamda yüzlerce milyon dolarlık bir zarar ifade ediyor. Uçakların tamamen dolu olması durumunda yolcu başına artırılarak ortaya çıkan rakam fazlası, kargonun eksiltilmesiyle kapatılacak. Böylece her uçuşta birkaç tona yakın az kargo taşıyacak uçakların toplamda büyük zarara uğraması bekleniyor. FAA tarafından kurulan komite, raporlamalar bitirildikten sonra altı ay içerisinde yeni kuralları yayınlayacak.
Boeing 737'ler için ABD'de uygulanan eski ve yeni yolcu başı tahmini ağırlıklar ŞÖYLE:
.............................Yaz........... Kış
........................Ağırlıkları Ağırlıkları
........................Eski...Yeni....Eski......Yeni
Yetişkin Erkek...88 Kg..93 Kg...90 Kg..95 Kg
Yetişkin Bayan..70 Kg..75 Kg...73 Kg..77 Kg (kaynak : BBC)
kaynak: http://www.tuketiciler.org/?com=news.read&ID=1867
Son düzenleme: 11 Ocak 2010