Katılıyorum önemli ölçüde. Yani A vakfı ya da B vakfı ya da A kişisi B kişisi değildir burada önemli olan. Karar için ben ya kendini kabul ettirmiş ve üzerinde uzlaşılmış büyük alimlere (ki onların çoğu şu anda hayatta değil, fetva veremez) ya da büyük organizasyonlara inanırım. Mesela Diyanet çok büyük bir organizasyon ve güvenilir. Bunun dışında tabi başka kaynaklara da inanılabilir ama tarafların "ihtilafta" kalmaları söz konusuysa, bence A/B vakıfları ile değil, Diyanet gibi büyük organizyonları göz önünde tutmak daha doğru olur. Ben bu konuda ciddi bir ihtilaf görüyorum. Dolayısıyla, sorup araştırmakta fayda var. Öyle "ben arkadaşa sordum, onun babası hoca, iyi bilir bu işleri" türü cevaplar, ya da "A vakfı kraldır, başkasını tanımam" türü yaklaşımlar sağlıklı olmayabilir.
Yukarıdaki sertifikaları bilmiyorum ama eğer alacağınız üründe kosher sertifikası varsa (ki bu da yahudilerin helal sertifikasıdır), gözü kapalı alabilirsiniz çünkü onlarda kurallar bizden bile çok çok daha sıkıdır.
Bu bahsettiğiniz iki marka, muhtemelen kosher sertifikalıdır aynı zamanda. Zaten kosher olan, aynı zamanda helal sertifikalı oluyor ve kosher çok çok uzun süredir var olan bir sertifikasyon.
Bir de Universal markasına dikkat çekeyim. Buradan da birkaç ürün aldım. Kimisinde jelatin vardı ve bu sebeple, farklı zamanlarda mail attım ve yanıtları "%100 BEEF" oldu. Anladığım kadarıyla onlar da domuz jelatini kullanmıyorlar ama kimseye kefil olmak mümkün olmaz bu işlerde...
Öte yandan mesela Body Strong diye bir marka var. Biraz ucuzdur da. Bunlar ise tam tersi, ne kullandıklarını bile bilmiyorlar. Her ürünü ayrı ayrı fason ürettiriyorlar anlaşılan çünkü adamların yanıtı "valla içinde ne var bilmiyoruz, riskli görüyorsanız kullanmayın" şeklinde oldu
Burada bir önemli nokta da şu olabilir;
Yahudi veya müslümanları da "pazarlarına katmak isteyen" üreticiler, pek kullanmıyor domuz ürünleri. Çünkü bu iş çok ciddiye alınıyor ABD'de ve malum, tazminatlar korkunç boyutlarda. Bizim ithalatçılar bu konuda bilinçli değil. Bir çoğunun böyle konulardan haberi bile yok. Soran olursa hemen "bizimkinde yok" deyiveriyorlar ama bunlar güvenilir değil. Belki bizler çok daha fazla sorguladıkça, onlar da ciddiye alarak yurt dışına baskı yaparlar.
Selamlar...
---------- Post added at 02:17 ---------- Previous post was at 00:22 ----------
Evet arkadaşlar,
Konuyla ilgili olarak aşağıdaki şekilde etraflı bir soruyu Diyanet İşleri Başkanlığına yönelttim. Soruda objektif olmaya çalıştım ve aklıma gelenleri sıraladım. Sadece konunun mezhepsel yönünü sormayı unuttum ama haram söz konusuysa mezhepler arası fark olmaz sanırım. O mekruhlar için geçerli olur herhalde...
Gelen yanıtı da sizlerle paylaşacağım.
Bu arada geçmişte yazılmış sorulara baktım da, domuz bağırsağından sosis doldurmak da caiz değil denmiş. Bu jelatin kapsüle benzer bir durum çünkü. Hatta bağırsak soyuluyor sosiste belki ama jelatinde yutuyorsunuz. Domuz içeren ürünleri alıp satmak gibi şeyler zaten caiz değil denmiş. En ilginç fetva da şöyle: Domuzun insana verebileceği zararların tümü ortadan kaldırılsa bile, domuzun haram olma vasfı ortadan kalkmaz denmiş (ki Kur'an hükmüne dayanmışlar galiba). Bu da Süleymaniye vakfının "kimyasal değişime uğradı jelatin helal" tezini çürütüyor gibi ama cevabı beklemek lazım önce. Malum, yarım hoca dinden, yarım doktor candan edermiş adamı. Orjinal soru metni aşağıda.
Selamlar...
--------------
Merhaba,
İlaçlar için kapsül olarak kullanılan malzeme var. Bu bazı ilaçlarda domuz jelatininden, bazılarında ise sığır jelatininden yapılıyor. Jelatin ise, hayvanın deri ve kemiklerinin kaynatılması ve bazı işlemlerden geçirilmesi ile elde ediliyor.
Buna göre;
1. Muadili yoksa, bu ilaçları kullanmak caiz midir ?
2. Bu ilaçların muadilleri varsa ve bunu öğrenmişsek fakat ilacı da daha önce almış bulunduysak, kullanımı caiz midir yoksa atılıp, muadilinin alınması mı gerekir ?
3. Eğer kullandığımız şey bir ilaç değil de, bir sporcu besiniyse ve kullanılmasında ciddi faydalar olmakla birlikte sığır jelatininden olan muadilleri de varsa, İslami açıdan hükmü nedir ?
4. İnternette bazı ortamlarda (Süleymaniye Vakfı gibi) bazı sitelerde, bunun caiz olduğuna dair bir takım fetvalar verildiği görülüyor. Buna karşılık kimi site ve organizasyonlarda ise, kesinlikle kullanılmaması gerekiyor deniyor. Bu durum biraz kafa karıştırıyor. Konuyla ilgili bilimsel bir değerlendirme
http://www.kurandersi.com/konulu-kuran-sohbetleri/2009/helal-gida.html linkinde yer alıyor ama İslami konuları salt bilimsel çerçevede değerlendirmek eksik olacağı gibi, benzer değerlendirmelerle tam tersi sonuca ulaşanlar da var.
Bütün bunları göz önünde tutarak, konu ile ilgili değerlendirme yapabilir misiniz ?
Genişletmek için tıkla...