Kim, Ne Kadar Kafein Tüketmeli?

Konusu 'Sağlık & Sakatlanma' forumundadır ve Despo tarafından 22 Temmuz 2006 başlatılmıştır.

Watchers:
Başlığı izleyen üye sayısı: 2 üye.
  1. Despo
    Offline

    Despo ADMIN Yönetici Admin

    Katılım:
    30 Mart 2004
    Mesajlar:
    7.962
    Beğenileri:
    6.062
    Ödül Puanları:
    123
    Cinsiyet:
    Bay
    Meslek:
    Serbest
    Yer:
    Danimarka
    Kim, ne kadar kafein tüketmeli?

    Bazı yiyecek ve içeceklere lezzet vermesi için katılan; en çok kahve, çay, çikolata ve kolalı içeceklerde bulunan kafeini tüketirken nelere dikkat etmek gerekiyor?


    Yasemin gibi kokan beyaz renkli çiçeği, kiraza benzeyen kırmızı meyvesi ile kahve bitkisi 10'uncu yüzyılda Etiyopya'da keşfedildi. Kaldi adında Etiyopyalı bir çoban bir gün keçilerini gezdirirken, onların bir bitkiyi yedikten sonra heyecanlı ve hızlı bir şekilde oradan oraya koşmaya başladıklarını fark etmişti. Kendisi de meraktan aynı bitkinin meyvelerini toplayarak yemiş ve üzerindeki farklı etkilerini halkın kalan kısmıyla paylaşmıştı. Böylece, Etiyopya halkı bu kimyasal maddeyle tanışmıştır. O dönemde, meyveleri kaynatıldıktan sonra suyu içilmek suretiyle tıbbi amaçlı kullanılıyor ve "sihirli meyve" olarak adlandırılıyordu. Kahve bitkisinin ünü yayılınca yüzyıllar boyu sürecek yolculuğu da başladı.

    Kafein nedir?
    Kafein dünyada en az 63 tür bitkinin meyvesi, tohumu ve yaprağında doğal olarak bulunan bir bileşiktir. Kafeinin en çok bilinen kaynakları kahve, çay, kolalı içecekler ve çikolatadır. Besinlerdeki kafeinin miktarı besinin hazırlanmasına, üretim yöntemine, besinin tüketildiği miktara göre değişir. Çay ve kahve bitkilerinin çeşitliliği de kafein miktarını etkilemektedir. 220-240 ml'lik bir fincan kahve ile yaklaşık 85 mg., yine 220-240 ml'lik bir fincan çay ile yaklaşık 24 mg., 30 gramlık bir parça çikolatadan ise yaklaşık 8 mg. kafein alırız.

    Besinlere neden eklenir?
    Koka bitkisinin tanesi ve çay yapraklarından oluşturulan besinler ve içeceklerde de biraz kafein vardır. Ayrıca bazı besinlere ve içeceklere de lezzet için kafein katılmaktadır. Tüketilecek kafeinin normal miktarı kişiye göre değişir. Kafeine karşı duyarlılık; tüketim sıklığı, düzenli olarak alınan miktar, vücut ağırlığı ve fiziksel koşullar gibi birçok etmene bağlıdır. Pek çok çalışmada, yetişkinler için güvenli olarak tüketilebilecek kafein miktarının günde 300 mg. (yaklaşık üç-dört fincan kahve ya da beş-altı büyük bardak çay) olduğu belirtilmiştir. Kafein dolaşan kanda ya da vücutta birikmez, alındıktan birkaç saat sonra atılır.
    Orta düzeyde kafein alımı (300 mg.) tüm insanlar için güvenlidir. Kafeine karşı duyarlılık kişiden kişiye değişir. Bazı kişiler kafeine karşı duyarlı olabilir ve çok az miktarlarda da olsa kafeinden olumsuz etkilenebilir. Birkaç fincan kahve, çay ya da kolalı içecek tüketen bir kişi kafeinin uyarıcı etkisinden etkilenmediğini belirtirken, bir fincan kahve ile kafeinin uyarıcı etkisi yüzünden uyuyamadığını söyleyen kişi çoktur. Kişisel duyarlılığın yanı sıra hamileler, çocuklar ve yaşlılar tüketilen kafeinin kısıtlanması gereken gruplardır.
    Kafeinin sıvı kaybına neden olduğuna ilişkin bir veri yoktur. Bu etkinin daha çok kafein içeren içecekle alınan sıvı nedeniyle oluştuğu saptanmıştır.

    Çocuklar ve hamileler
    Araştırmalar besinlerin içinde bulunan kafeinin miktarının çocuklar için zararlı olmadığını göstermiştir. Ancak ailelerin çocuklarına fazla miktarda kafein içeren yiyecek ve içecekleri vermemesi gerekir. Çocuklar için tüketilen kafein miktarı günde 35-40 miligramı geçmemelidir.
    Kafein ile hiperaktif davranışlar arasında ilişki olduğuna dair bir çalışma yoktur. Yapılan çalışmalarda kafein içeren besinler ya da içecekleri tüketen çocuklarda hiperaktivite gözlenmemiştir.
    Hamilelik döneminde günlük olarak tüketilen 300 mg. kafeinin olumsuz etkisi olmadığı ancak hamilelik döneminde fazla miktarda tüketilmemesi gerektiği vurgulanıyor. Orta düzeyde kafein tüketen hamile kadınlarda ne erken doğum ne de düşük doğum ağırlığında bebek gibi durumlara rastlanmıştır. Yine de aşırı tüketimden sakınılmalıdır.
    Emziren annelerin aşırı olmamak kaydıyla kafein alabileceği bazı çalışmalarda belirtildiyse de, az miktarda da olsa bebeğin anne sütünden kafein aldığı biliniyor.

    Bazı sorunlarla ilişkisi
    Osteoporoz oluşumunda en önemli risk etmenleri genetik yapı, yetersiz kalsiyum alımı, sigara içme, yetersiz egzersiz, östrojenin yetersiz oluşu ve yaş gibi etkenlerdir. Ancak fazla miktarda kafein tüketiminin de osteoporoz riskini artırdığı biliniyor.
    Kafein kronik hipertansiyon oluşmasına neden olmaz. Ancak bazı kişilerde kan basıncını kısa süreyle yükselttiği biliniyor. Yüksek kan basıncı olan kişilerin kafein tüketimini azaltması gerekiyor.
    Kafein alımının kalp hastalıklarına yol açmadığı ancak fazla tüketilmemesi gerektiği de araştırmalarda vurgulanmıştır.
     
    NHFL bunu beğendi.
  2. ARWENPOWER
    Offline

    ARWENPOWER Üye

    Katılım:
    18 Mayıs 2006
    Mesajlar:
    138
    Beğenileri:
    20
    Ödül Puanları:
    0
    Meslek:
    Fitness ve Aerobic antrenör
    Yer:
    avrupa
    avrupa sağlık konseyi kaffeinin bayanlarda 150mg ve erkeklerde 250mg'ı geçmemesini söylemiş. Aslında doğrudur çünkü 250mg kaffein demek 2 litre kola yada 2 koyu su bardağında kahve içmek demekmiş. bayanlara ondan dolayı günde 1-2 bardaktan fazla kahvenin cilt ve bazı bozukluklar olabileceği söylenmiştir. Dengeli olmak lazım.
     
  3. jimraynor
    Offline

    jimraynor Üye

    Katılım:
    30 Kasım 2007
    Mesajlar:
    1.467
    Beğenileri:
    958
    Ödül Puanları:
    123
    Meslek:
    Endüstri Mühendisi
    Yer:
    Antalya
    ilgim olmamasına rağmen kadınlar ve çocuklar kısmına aklım takıldı. Hem zararı yok kötü sonuçlar yok yazıyor hem de içilmemesi lazım deniliyor. Neden peki ne gibi etkileri var acaba bilen var mı
     
  4. pastnova
    Offline

    pastnova Üye

    Katılım:
    23 Ağustos 2006
    Mesajlar:
    345
    Beğenileri:
    150
    Ödül Puanları:
    53
    Sınav dönemlerinde ne zaman kafeini abartsam yada çok koyu kahve içip idmana gitsem kalp çarpıntım oluyor.Herkeste olucak diye bişey yok bünyeden bünyeye değişir :)
     

Sayfayı Paylaş