iş kanunu konusunda yardım

Konusu 'Konu Dışı' forumundadır ve sehzadecelik tarafından 14 Ağustos 2007 başlatılmıştır.

Watchers:
Başlığı izleyen üye sayısı: 5 üye.
  1. sehzadecelik
    Offline

    sehzadecelik Üye

    Katılım:
    9 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    482
    Beğenileri:
    142
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    Heryer
    arkadaşlar merhaba.ben özel bi şirkette insan kaynaklarına bağlı olarak personel müdür yardımcılığı yapıyorum.4857 iş kanunu yasasını iyi bilirim eğer bu konuda sorularınız ve sorunlarınız olursa yardımcı olabilirim.bende yasayı iyice araştırma fırsatı bulmuş olurum.bu arada sadece işçilere değil aramızdaki işverenlerede resmi işler konusunda yardımcı olabilirim.saygılarımla.
     
  2. muxo
    Offline

    muxo Üye

    Katılım:
    19 Şubat 2007
    Mesajlar:
    3
    Beğenileri:
    0
    Ödül Puanları:
    0
    Meslek:
    ögrenci
    Yer:
    ankara
    sağol arkadaş keşke maliye ve iş hukuku dersinden önce siteye üye olmuş olsaydın.Yada eger üyeysen önce yazsaydın.
    Tabi bu işin şaka tarafı.Böyle bir girişimde bulundugun icin seni tebrik ederim.
     
  3. sehzadecelik
    Offline

    sehzadecelik Üye

    Katılım:
    9 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    482
    Beğenileri:
    142
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    Heryer
    Fazla çalışma ücreti
    MADDE 41. - Ülkenin genel yararları yahut işin niteliği veya üretimin artırılması gibi nedenlerle fazla çalışma yapılabilir. Fazla çalışma, Kanunda yazılı koşullar çerçevesinde, haftalık kırkbeş saati aşan çalışmalardır. 63 üncü madde hükmüne göre denkleştirme esasının uygulandığı hallerde, işçinin haftalık ortalama çalışma süresi, normal haftalık iş süresini aşmamak koşulu ile, bazı haftalarda toplam kırkbeş saati aşsa dahi bu çalışmalar fazla çalışma sayılmaz.
    Her bir saat fazla çalışma için verilecek ücret normal çalışma ücretinin saat başına düşen miktarının yüzde elli yükseltilmesi suretiyle ödenir.
    Haftalık çalışma süresinin sözleşmelerle kırkbeş saatin altında belirlendiği durumlarda yukarıda belirtilen esaslar dahilinde uygulanan ortalama haftalık çalışma süresini aşan ve kırkbeş saate kadar yapılan çalışmalar fazla sürelerle çalışmalardır. Fazla sürelerle çalışmalarda, her bir saat fazla çalışma için verilecek ücret normal çalışma ücretinin saat başına düşen miktarının yüzde yirmibeş yükseltilmesiyle ödenir.
    Fazla çalışma veya fazla sürelerle çalışma yapan işçi isterse, bu çalışmalar karşılığı zamlı ücret yerine, fazla çalıştığı her saat karşılığında bir saat otuz dakikayı, fazla sürelerle çalıştığı her saat karşılığında bir saat onbeş dakikayı serbest zaman olarak kullanabilir.
    İşçi hak ettiği serbest zamanı altı ay zarfında, çalışma süreleri içinde ve ücretinde bir kesinti olmadan kullanır.
    63 üncü maddenin son fıkrasında yazılı sağlık nedenlerine dayanan kısa veya sınırlı süreli işlerde ve 69 uncu maddede belirtilen gece çalışmasında fazla çalışma yapılamaz.
    Fazla saatlerle çalışmak için işçinin onayının alınması gerekir.
    Fazla çalışma süresinin toplamı bir yılda ikiyüzyetmiş saatten fazla olamaz.
    Fazla çalışma ve fazla sürelerle çalışmaların ne şekilde uygulanacağı çıkarılacak yönetmelikte gösterilir.
    Zorunlu nedenlerle fazla çalışma
    MADDE 42. - Gerek bir arıza sırasında, gerek bir arızanın mümkün görülmesi halinde yahut makineler veya araç ve gereç için hemen yapılması gerekli acele işlerde, yahut zorlayıcı sebeplerin ortaya çıkmasında, işyerinin normal çalışmasını sağlayacak dereceyi aşmamak koşulu ile işçilerin hepsi veya bir kısmına fazla çalışma yaptırılabilir. Bu durumda fazla çalışma yapan işçilere uygun bir dinlenme süresi verilmesi zorunludur.
    Şu kadar ki, zorunlu sebeplerle yapılan fazla çalışmalar için 41 inci maddenin birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları hükümleri uygulanır.
    Olağanüstü hallerde fazla çalışma
    MADDE 43. - Seferberlik sırasında ve bu süreyi aşmamak şartıyla yurt savunmasının gereklerini karşılayan işyerlerinde fazla çalışmaya lüzum görülürse işlerin çeşidine ve ihtiyacın derecesine göre Bakanlar Kurulu günlük çalışma süresini, işçinin en çok çalışma gücüne çıkarabilir.
    Bu suretle fazla çalıştırılan işçiler için verilecek ücret hakkında 41 inci maddenin birinci, ikinci ve üçüncü fıkraları hükümleri uygulanır.
     
  4. ofis
    Offline

    ofis Üye

    Katılım:
    21 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    160
    Beğenileri:
    45
    Ödül Puanları:
    38
    Meslek:
    muhasebe
    Yer:
    istanbul
    aga bizimki kanun tanısa keşke
    aslında işine geleni tanıyor tabiki
    sağlam bir iş bulana kadar çekmeye devam
     
  5. diez
    Offline

    diez ADMIN Yönetici Admin

    Katılım:
    18 Ocak 2006
    Mesajlar:
    12.497
    Beğenileri:
    14.497
    Ödül Puanları:
    123
    Cinsiyet:
    Bay
    lütfen kişilere nickleri ile hitap etmeye özen gösterelim..yücelticide olsa..
     
  6. sehzadecelik
    Offline

    sehzadecelik Üye

    Katılım:
    9 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    482
    Beğenileri:
    142
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    Heryer
    evet bu konuda haklısın. bizim iş kanunun yazdıkları görünürde hep personeli koruyor ama uygulamaya gelince hep işveren tarafında.ama bazı konularda personelden yanalar mesela kendine bi iş bulup kendini garantiye alınca bi dava aç hem haklarını alırsın hemde firmanın denetlenmesine sebep olursun eğer verilmeyen bi hak varsa mahkeme hep personelden yana oluyor.
     
  7. boldenon
    Offline

    boldenon Üye

    Katılım:
    3 Eylül 2007
    Mesajlar:
    19
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    Bir işyerinde belirsiz süreli 80 işçi, kısmi süreli 26 işçi çalışıyor.Kısmi süreliler ayda 25 saat olmak üzere çalışıyor.Bu işyerinde çalıştırılacak sakat ve eski hükümlü sayısı nedir.(Cevap 3-2 olmasın lütfen.Eğer cevabı bulabilirsen nasıl bulduğunuda açıklarsan sevinirim)Selamlar
     
  8. sehzadecelik
    Offline

    sehzadecelik Üye

    Katılım:
    9 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    482
    Beğenileri:
    142
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    Heryer
    boldenon kısmı sürelileri hiç dikkate almassan normalde 50 işçide fazla işçi çalıştıran firmalar %3 özürlü %1 hükümlü %2 terör mağduru çalıştırmak zorunda.ancak terör mağduru yok hükümlüde ise benim işyerim için hükümlü çalıştırmak için sakıncalı diye iş-kur ve bölge çalışmaya yazı verirsen hükümlü çalıştıma zorunluğunu özürlüye çevirebiliyorlar.

    şimdi senin durumuna gelelim;
    26 kişinin kısmı süreli olup ayda 25 saat çalıştıkları söylesin(1 kişi=25 saat umarım doğru anladım)

    26 kişinin toplam aylık çalışma süresi
    26*25=650 saat kısmı süreli perosnel ayda 650 saat çalışıyomuş.

    şimdi biz bu 650 saati normal bir personel uyarlıycaz.yani senin kısmı süreli 26 personelinin kaç tane kadrolu personel yaptığını bulcaz bunun için 650 yi 180 e bölcez.neden 180 diye sorarsan normal bir personelin çalışma süresi 180 saattir.

    650/180=3,61 yapar.(küsürat dikkate alınmaz yani 3 kişi)

    şimdi bolderen senin 26 kısmi süreli personelinin kaç kodrolu personel olduğunu 3 olarak bulduk.80 tane zaten kadrolu personelin vardı.
    şimdi senin kaç özürlü kaç hükümlü kaç terör mağduru çalıştırmak gerektiğini bulalım.

    senin şimdi personel sayın 83 oldu

    özürlü işçi 83*0,03=2,49
    hükümlü işçi 83*0,01=0,83
    terör mağduru yok

    boldenon sen 3 bulma demişsin ama sana 2 özürlü 1 hükümlü düşüyor ama hükümlüyü dediğim gibi yapabilirsen 3 tane özürlü çalıştırman gerekiyor(ancak sana hükümlüyü özürlüye çevirebilirsin demiştim ya bu oranlara göre onu yapma çünkü 0,83 ü tam saymayıp sadece 2 özürlü çalıştırcaksın diyebilirler yanlız bu o memurum o an ki ruh haline bağlı olabilir)

    oranlama bilgisini yasadan çıkararak kendim yaptım ama iyice emin olmak için iş-kur dan ve bölge çalışmadan teyit aldım.işlemlerin gidiş yolunun doğru olduğunu söylediler

    Özürlü, eski hükümlü ve terör mağduru çalıştırma zorunluluğu
    MADDE 30. - İşverenler elli veya daha fazla işçi çalıştırdıkları işyerlerinde her yılın Ocak ayı başından itibaren yürürlüğe girecek şekilde Bakanlar Kurulunca belirlenecek oranlarda özürlü ve eski hükümlü ile 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun ek 1 inci maddesinin (B) fıkrası uyarınca istihdamı zorunlu olan terör mağduru işçiyi meslek, beden ve ruhi durumlarına uygun işlerde çalıştırmakla yükümlüdürler. Bu kapsamda çalıştırılacak işçilerin toplam oranı yüzde altıdır. Ancak özürlüler için belirlenecek oran, toplam oranın yarısından az olamaz. Aynı il sınırları içinde birden fazla işyeri bulunan işverenin bu kapsamda çalıştırmakla yükümlü olduğu işçi sayısı, toplam işçi sayısına göre hesaplanır.
    Bu kapsamda çalıştırılacak işçi sayısının tespitinde belirsiz süreli iş sözleşmesine ve belirli süreli iş sözleşmesine göre çalıştırılan işçiler esas alınır. Kısmi süreli iş sözleşmesine göre çalışanlar, çalışma süreleri dikkate alınarak tam süreli çalışmaya dönüştürülür.
    Oranların hesaplanmasında yarıma kadar kesirler dikkate alınmaz, yarım ve daha fazla olanlar tama dönüştürülür.
    İşyerinin işçisi iken sakatlanan, eski hükümlü ya da terör mağduru olanlara öncelik tanınır.
    İşverenler çalıştırmakla yükümlü oldukları işçileri Türkiye İş Kurumu aracılığı ile sağlarlar.
    Bu kapsamda çalıştırılacak işçilerin nitelikleri, hangi işlerde çalıştırılabilecekleri, bunların işyerlerinde genel hükümler dışında bağlı olacakları özel çalışma ile mesleğe yöneltilmeleri, mesleki yönden işverence nasıl işe alınacakları, Adalet Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca birlikte çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
    Yer altı ve su altı işlerinde özürlü işçi çalıştırılamaz ve yukarıdaki hükümler uyarınca işyerlerindeki işçi sayısının tespitinde yer altı ve su altı işlerinde çalışanlar hesaba katılmaz.
    Bir işyerinden malulen ayrılmak zorunda kalıp da sonradan maluliyeti ortadan kalkan işçiler eski işyerlerinde tekrar işe alınmalarını istedikleri takdirde, işveren bunları eski işleri veya benzeri işlerde boş yer varsa derhal, yoksa boşalacak ilk işe başka isteklilere tercih ederek, o andaki şartlarla işe almak zorundadır. Aranan şartlar bulunduğu halde işveren iş sözleşmesi yapma yükümlülüğünü yerine getirmezse, işe alınma isteğinde bulunan eski işçiye altı aylık ücret tutarında tazminat öder.
    Eski hükümlü çalıştırılmasında kanunlardaki kamu güvenliği ile ilgili hizmetlere ilişkin özel hükümler saklıdır.
    Bakanlar Kurulunca belirlenecek oranların üstünde özürlü ve eski hükümlü ve terör mağduru çalıştıran işverenlerin kontenjan fazlası işçiler için özürlü ve eski hükümlü çalıştırmakla yükümlü olmadıkları halde özürlü çalıştıran veya çalışma gücünü yüzde seksenden fazla kaybetmiş özürlüyü çalıştıran işverenlerin bu şekilde çalıştırdıkları her bir özürlü için 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa göre ödemeleri gereken işveren sigorta prim hisselerinin yüzde ellisini kendisi, yüzde ellisini Hazine öder.
    Bu maddeye aykırılık hallerinde 101 inci madde uyarınca tahsil edilecek para cezaları Türkiye İş Kurumu bütçesinin Maliye Bakanlığınca açılacak özel tertibine gelir kaydedilir. Bu hesapta toplanan paralar özürlü ve eski hükümlülerin mesleki eğitim ve mesleki rehabilitasyonu, kendi işini kurma ve bu gibi projelerde kullanılmak üzere Türkiye İş Kurumuna aktarılır. Toplanan paraların nerelere ve ne kadar verileceği Türkiye İş Kurumu Genel Müdürlüğünün koordinatörlüğünde, Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı Çalışma Genel Müdürlüğü, İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü, Özürlüler İdaresi Başkanlığı, Adalet Bakanlığı Ceza ve Tevkif Evleri Genel Müdürlüğü, Türkiye Sakatlar Konfederasyonu ve en çok işçi ve işvereni temsil eden üst kuruluşların birer temsilcilerinden oluşan komisyon tarafından karara bağlanır. Komisyonun çalışma usul ve esasları Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.
     
    saydam bunu beğendi.
  9. karzahi
    Offline

    karzahi Üye

    Katılım:
    4 Eylül 2007
    Mesajlar:
    14
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    Mancınık
    bu yeni emeklilik yasası hakkında ne biliyorsun
    benim bilader işci emekliliği doldu emekli olmazsa zarım oluyor diye derde düşüyor
    birde sana daha nasıl kolay ulaşırım tel no verme şansın varmı
     
  10. sehzadecelik
    Offline

    sehzadecelik Üye

    Katılım:
    9 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    482
    Beğenileri:
    142
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    Heryer
    aslında sorunun tam olarak ne olduğunu anlayamadım.daha açık bir şekilde sorma şansın varmı.birde bana ulasmanın en kolay yolu burası forumu sık ziyaret ederim ve baslıklarımı herzaman kontrol ederim.burdan iletişim kurmamızın diğer bir yararıda tüm arkadaslar burdan faydalanabilir.
     
  11. boldenon
    Offline

    boldenon Üye

    Katılım:
    3 Eylül 2007
    Mesajlar:
    19
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    Kamu Personeli Yükselme sınavında cevap anahtarında 3-1 çıkmış soruyu sınavı ve cevabı sana ileteyim.
     
  12. sehzadecelik
    Offline

    sehzadecelik Üye

    Katılım:
    9 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    482
    Beğenileri:
    142
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    Heryer
    ben küsüratları yukarı yuvalayıp senin gibi 3-1 buldum ancak daha sonra iş-kuru aradığımda bana küsüratları dikkate almadıklarını söylediler bende buna göre yaptım.eğer sınav mantığı küsüratları yukarı yuvarlarsa sonuç 3-1 çıkıyor.ama sen istersen soruyu ve şıklarını tam olarak koy bakalım veya şıklarda 2-1 seceneği varmı onu merak ettim.bende biraz daha arastırayım şu küsürat olayını.
     
  13. boldenon
    Offline

    boldenon Üye

    Katılım:
    3 Eylül 2007
    Mesajlar:
    19
    Beğenileri:
    1
    Ödül Puanları:
    0
    Eline sağlık senin hesabın doğru.Bizim kuruluş bakanlar kurulu kararını dikkate almıyor.Toplamda %6 eski hükümlü, sakat terör mağduru.Sakat işçi sayısı toplamın yarısından az olamaz diyor ve bizim kuruluş bunu %4 uyguluyor. 83*0,04=3,32=3 aşağı yuvarlanır. % 1 eski hükümlü 83 *0,01=0,83=1 yukarı yuvarlanır .Hesap doğru.3-1.Eline sağlık.
     
  14. ozcan
    Offline

    ozcan Üye

    Katılım:
    15 Mayıs 2006
    Mesajlar:
    21
    Beğenileri:
    9
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    İSKENDERUN/HATAY
    selam benimde bir sorunum var yardımcı olursan sevinirim;
    şöyleki;

    ben bir kömür imalat fabrikasında muhasebe departmanında çalışıyordum. primlerim asgari ücret üzerinden yatırılıyor. işyerimiz ekonomik zorluklar nedeniyle kapanma noktasına geldi ve işveren gelen alacaklılardan ve icralardan kurtulmak için işyerini başka bir yerde büro açarak oraya taşıdı.
    şirket evrak üzerinde kapanmamış ve hala faaliyette görünüyor bende hala o şirkette çalışıyor görünüyorum yani hala ssk primim yatıyor. ayrıca taşındığımız fabrikayı yeni bir şirket kurarak başka bir isimle işletiyorlar yani aynı patronlar çalıştırıyor fabrikamızı sadece isim değişikliği oldu. bende hala bu fabrikada çalışıyorum. eski şirketten çıkışım yapılmadığı için yeni şirkette çalışmıyor görünüyorum.
     
  15. ozcan
    Offline

    ozcan Üye

    Katılım:
    15 Mayıs 2006
    Mesajlar:
    21
    Beğenileri:
    9
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    İSKENDERUN/HATAY
    kısaca karışık bir durum var.

    özetle

    işten ayrılırken gerek tazminat gerekse diğer haklarımı alabilmem için hangi maddeden çıkış nedeni gösterilmelidir.

    ayrıca işsizlik sigortasından faydalanabilmek için işten ayrılma bildirgesinde de hangi madde olmalıdır.

    işten ayrılma nedeni "işyerinin adres değişikliği " olabilir.

    şimdiden teşekkürler


    Not:anlayamadığım bir şekilde yarım kaldı. editlemek istedim 5 dakikan doldu mesajı geldi. bu durum için özür dilerim..
     
  16. sehzadecelik
    Offline

    sehzadecelik Üye

    Katılım:
    9 Mayıs 2007
    Mesajlar:
    482
    Beğenileri:
    142
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    Heryer
    özcan merhaba;

    şimdi eğer işverenin ünvan değişikliğini yasal yollarla yapmış ve bu değişiklikleri ticaret sicili gazetesinde belirtmiş ise sana yeniden işe giriş yapmasına gerek yok.zaten primlerinin hala ödendiğini söylüyorsun.tazminatlarını ve diğer haklarını almam için işverenin seni haksız bir şekilde veya sebep yokken çıkarması gerekir(iflas etmek veya para kazanamak tazminat ödemeyeceği anlamına gelmez) bunuda zaten sen anlayacaksın.yanlız senden istifa belgesi isteyebilirler sakın verme.işten ayrılma sebebi için adres değişikliğini sormuşsun evet adres değişikliğinde personele tüm hakları ödenir.ancak bu adres değişikliği bir şehirden diğerine olursa.aynı şehir içinde olunca ödendiğinden tam olarak emin değilim yasada bulamadım telefonlarıda devamlı meşkul veriyor ancak bir şehirden diğerine tasınma durumunda haklar ödeniyor bundan eminim.fakat aynı şehir içindeye şöyle yorum getirebilirim mesela istanbul gibi bir şehirde ilçeler arası mesafe çok fazla eğer sendede aynı şehirde ve çok uzakta senin ulasımında çok güçlük çekeceğin bir yere tasınmassa sanırım o zamanda haklarını alabilirsin çünkü burda senin sözleşmeni feshetmede haklı bir sebebin doğuyor.

    anladığım kadarıyla ancak bu kadar açıklama yapabildim umarım faydalanabilirsin veya anlamadığın bir yer varsa gene sorabilirsin.
     
  17. ozcan
    Offline

    ozcan Üye

    Katılım:
    15 Mayıs 2006
    Mesajlar:
    21
    Beğenileri:
    9
    Ödül Puanları:
    0
    Yer:
    İSKENDERUN/HATAY
    yardımcı oldun tabii. teşkr ederim.bir sorum daha olacak. 4447/51-e maddesine göre işten ayrılma bildirgesi ile işşizlik maaşı alma konusunda bahsettiğim şeyler geçerli olurmu.?.
     

Sayfayı Paylaş