Sigarayı bırakırken kilo almamak için

Konusu 'Çeşitli Makaleler' forumundadır ve Veyron tarafından 13 Nisan 2007 başlatılmıştır.

  1. Veyron
    Offline

    Veyron Özel Üye

    Katılım:
    10 Eylül 2004
    Mesajlar:
    1.884
    Beğenileri:
    435
    Ödül Puanları:
    93
    Yer:
    Republic Of Fenerbahce
    Sigarayı bırakırken kilo alma nasıl engellenir?

    Sigarayı bırakmak isteyenlerin aklına bazen kilo alacakları takılıyor. Bu ne kadar doğru?

    Nelere dikkat etmeli de sigarayı bırakmanın mutluluğunu gölgeleyebilecek fazla kilolardan uzak durmalı?

    Bazen, sigarayı bırakırken kiloyla uğraşmanın zor olduğunu ve boşuna enerji harcanmaması gerektiğini duyarsınız. Bazı kişiler için bu gerçekten de doğrudur. Önce sigara bırakılır daha sonra alınan fazla kilolar geri verilebilir. Çoğunlukla da sigarayı bıraktıktan sonraki birkaç ay içinde 2-5 kilo alınır. Buna karşılık sigaranın yarattığı bedensel tahribatla karşılaştırıldığı vakit bıraktıktan sonra alınan birkaç kilonun doğuracağı risk akla bile getirilmeyecek kadar küçüktür. Sigara içen bir kişi sigarayı bıraktıktan sonra ancak 40 kilo alır ise kalp üzerine, sigara içtiği zamanki kadar yük biner. Bu hesabın içinde daha sigara içmenin getireceği kanser riski de katılmamıştır.


    Kişi sonradan aldıklarını vereceğine inanıyorsa ve eklenen birkaç kilo sorun yaratmıyorsa çok üzerinde durulmayabilir. Fakat bazı insanlarda sigarayı bıraktıktan sonra kontrolsüz yemek yeme ve kilo almaya izin verme, estetik ve duygusal sebeplerle genellikle umutsuzluk ve yılgınlık yaratarak sigaraya tekrar başlamaya sebep olabilmektedir. Fazla kilo sorunundan kurtulabilecekleri düşüncesi ile sigaraya dönenler vardır. Fakat ne yazık ki sigaraya başlar başlamaz kilolar otomatik olarak kaybolmazlar.Bu yüzden sigarayı bırakırken kilo almamaya da dikkat etmek doğru olur.


    Sigarayı bıraktıktan sonra kilo almanın çeşitli sebepleri vardır. Sigara içme insanların metabolik aktivitelerini arttırır. Her içilen sigara ile kalp hızı, kan basıncı ve solunum sayısı sanki merdiven tırmanılmış gibi artar. Sigarayı bırakmak ile insan daha az kalori harcayacağından bu faaliyetin yakacağı enerji fazla kilo olarak biriktirilmiş olur. Sigarayı bıraktıktan sonraki birkaç ay içerisinde alınan 2 ila 5 kilo bu etkiye bağlanabilir. Eğer miktar bu sınırların üzerinde ise diğer etkenler akıla getirilmelidir.


    Yemekler arasında atıştırmak yada yenilen porsiyonların büyümesi ile gün içinde kolaylıkla her zamankinden birkaç yüz kalori fazla alınabilir. Günde sadece 100 kilokalori fazla yemek ayda yaklaşık yarım kilo alınmasına sebep olur. Bu yılda altı kilo ve on yılda elli kilo demektir. Yani günde ihtiyacınızdan sadece bir bardak fazla kolalı içecek içerek on yılda elli kilo alınabilir. Sık olarak “halbuki o kadar da çok yemiyorum” serzenişini duyarız. Doğrudur;
    günlük olarak fazladan alınan kalori miktarı o kadar çok olmayabilir, ama yıllar boyu küçük küçük birikenlerin en sonunda büyük miktarlara ulaşacağı unutulmamalıdır.
    Sigarayı bırakanların bir kısmı sadece daha aç hissettiklerinden dolayı yerler. Yemek aralarında atıştırdıklarını yada daha önce akıllarına gelmeyen zamanda bir şeyler yediklerini fark ederler. Eğer yemek araları uzar ise baş ağrısı halsizlik gibi belirtiler ortaya çıkar.
    Bu daha önce yaşamadıkları açlık hissinin sebebi, nikotinin bir iştah kesici olmasındandır. Yemek aralarında sigara içmek yukarıda bahsedilen açlık hissinin ortaya çıkmasını engeller. Bu nikotinin kan şekerini ve kan yağlarını yükseltici etkisi ile ortaya çıkar. Nikotin vücudu kandırarak biraz önce yemek yediğini düşünmesini sağlar. Böylece belki kilo kontrolü sağlanabilir ama bunun yanında kanser, kalp krizi, felç, solunum yetmezlikleri ve birçok başka hastalığa davetiye çıkarılmış olunur.


    Artık bir iştah kesici olan nikotini almayan sigarayı bırakmış kişiler yeme aralıklarını tekrar düzenleyerek aşırı açlık duygusundan kaçınabilir ve fazla kilolardan korunabilirler. Günlük ihtiyaç büyük öğünler halinde değil, küçük parçalara bölünmüş sık aralıklarla alınmalıdır. Böylece çok acıkmalar ve aşırı yemeler durdurulabilir. Örneğin kahvaltıda peynir ekmek zeytin yumurta tereyağı, reçel ve bir poğaça yenilecek ise bunlar tek seferde değil üçe bölünmüş olarak aralıklarla tüketilir ise daha düzenli bir kan şekeri düzeyi sağlanmış olur. Aynı uygulama öğlen ve akşam yemekleri içinde yapılabilir.

    Sigarayı bırakanlarda kilo artışının bir sebebi de yemek sonunda farkında olmadan yenilenlerdir. Sigara içenler yemeği genellikle sigara ile bitirirler. Bu onlar için yemeğin bittiğinin işaretidir. Sigara ile bu işarette ortadan kalkınca nerede duracaklarını bilemezler ve masada oturdukları sürece atıştırmaya devam ederler. Bu ancak kararlı davranarak önü alınabilecek bir haldir. Yemekten önce ne yenileceğine karar verilmeli ve biter bitmez mümkün ise masadan kalkılmalıdır. Masada oturma mecburiyeti varsa ele bir bardak su yada soda alınıp onunla süre geçirilmelidir. Elin ulaşabileceği mesafede atıştırılacak yiyecekler bulundurulmamalıdır.

    Diğer iyi bir yol ise yemekten hemen sonra dişleri fırçalamaktır. Bu size sigarayı hatırlatan yemek tadını ağzınızdan silecektir ve sigara içerken daha önce tatmadığınız bir ferahlık duygusu ile ruhunuzu rahatlatacaktır. Bu da sigarayı bırakmakla kazanılacak en büyük ödüllerden bir tanesidir.

    Sigarayı bıraktıktan sonra ne yediğine dikkat etmenin yanında spor da kilo artışını kontrol etmek için önemli bir araçtır. En az birer gün arayla yapılacak yarımşar saatlik fiziksel egzersiz, sigarayı bırakmanın yaratacağı metabolik düzensizliği giderecektir. Sporun süresi ve sıklığı çoğaldıkça elde edilen fayda da artacaktır. Fakat gerçekçi olmak gerekirse yenilen miktar kontrol edilmeden saf spor ile kilo alışı engellenemez.

    Biraz plan ve dikkat ile sigarayı bırakırken kilo almanın önüne geçilebilir. Böylece kendiniz için yapılabilecek en iyi şeyi yapmış olmanın hazzı yanında formda ve dinç bir beden yaşam motivasyonunuzu arttıracaktır.


    alıntı:mynet
     
  2. [Zafer]
    Offline

    [Zafer] Üye

    Katılım:
    18 Aralık 2006
    Mesajlar:
    1.272
    Beğenileri:
    238
    Ödül Puanları:
    73
    Meslek:
    Üniversite öğrencisi
    Yer:
    İstanbul
    Herşeyi bıraktım da bi bu sigarayı bırakamadım yaa.Keşke sorun 3-5 kg olsa,bi bırakabilsem :cry:
     

Sayfayı Paylaş