Glisemik indenks, önemi ve yükleme nedir ?

Konusu 'Beslenme' forumundadır ve leecH tarafından 10 Şubat 2012 başlatılmıştır.

Watchers:
Başlığı izleyen üye sayısı: 3 üye.
  1. leecH
    Offline

    leecH Üye

    Katılım:
    19 Ağustos 2011
    Mesajlar:
    163
    Beğenileri:
    320
    Ödül Puanları:
    73
    Meslek:
    Öğrenci
    Yer:
    İzmir
    Glisemik indeks
    Glisemik indeks, karbonhidrat içeren besinlerin kan şekeri seviyesini etkileme derecesidir. Sindirim sonucunda en hızlı kana karışan karbonhidratlı besinler en yüksek glisemik indeks değerine sahiptirler. Tam tersi durumdaki besinler ise düşük glisemik indeks değerine sahiptirler.

    Glisemik indeksin önemi nedir?
    Düşük GI, kan şekeri seviyesini az miktarda arttıran anlamına gelmektedir.
    Düşük GI değerine sahip besinler ile beslenme kilo vermeye yardımcı olur.
    Düşük GI değerine sahip besinler içeren diyetler insülin hormonunun düzenlenmesine yardımcı olur.
    Yüksek GI değerine sahip besinler aktivite sonrası vücuttaki karbonhidrat depolarının tekrar dolmasına yardımcı olurlar.
    Düşük GI değerine sahip besinler şeker hastalığının kontrol edilmesine yardımcı olurlar.
    Düşük GI değerine sahip besinler daha uzun süre doygunluk hissi verirler.
    Düşük GI değerine sahip besinler daha uzun süre fiziksel dayanma gücü verirler.

    Glisemik Yükleme nedir?
    Besinin toplam glisemik etkisini ölçmeye yarayan bir metoddur.
    Bir birim GY yaklaşık olarak 1 gr glikozun etkisine eşittir.
    Besinler ile alınan günlük GY değeri yaklaşık olarak hesaplanabilir.
    Tipik bir glisemik besin diyeti ortalama 100 GY değerine sahiptir. Günlük tavsiye edilen GY değeri 60-180 aralığındadır.

    Düşük GI değerine sahip bir beslenmeye nasıl geçebiliriz?
    Sabahları kahvaltılarında yulaf ezmesi, arpa, buğday içeren tahıllı besinler kullanın.
    Tahıl çekirdekleri içeren tahıllı ekmekler tüketin.
    Tükettiğiniz patates miktarını azaltın.
    Bolca yeşil salata, sebze ve meyve yiyin.

    Kaynak: www.glycemicindex.com
     
    Tun4 ve CaglarYildiz bunu beğendi.
  2. Cidade de Deus
    Offline

    Cidade de Deus Üye

    Katılım:
    28 Nisan 2010
    Mesajlar:
    3.510
    Beğenileri:
    1.705
    Ödül Puanları:
    123
    Cinsiyet:
    Bay
    Yer:
    İstanbul
    Kan Şekeri Hormonları

    Hormonlar kas inşasında büyük rol oynarlar. Hormonların nasıl etki ettiği anlaşılırsa, o zaman bu daha iyi bir vücuda sahip olmak için iyi bir avantaj olarak görülür. Bu makalede Vücut geliştirme için 2 anahtar rolü oynayan hormonlardan bahsedeceğim. Ancak öncelikle, hormonun ne anlama geldiğini tanımlayacağım:

    Hormon: Hayvanlarda ve bitkilerde, hücreler arasındaki bilgi alış verisini sağlayan kimyasal. Hormonları vücudumuzdaki kimyasal haberciler olarak görebiliriz. Hormonlar vücudumuza yapmaları gerekeni söylerler.

    Hormonlar

    Insulin

    [​IMG]

    Insulin pankreasta üretilen bir hormondur. Insulin’in görevi, kan sekerinin çok yükselmesini engellemektir. Eger karbonhidrat tüketilirse, ( mesela üzüm suyu) vücut kan sekerini düzenlemek için insulin salgılar. Vücut devamlı olarak Homeostasis ve iç dengeyi sağlamak için caba gösterirler. Bu nedenden dolayı, kan sekerindeki kuvvetli iniş ve çıkışları engellemeye çalışır. Arta kalan Glükoz kas dokularına ya da yağ hücrelerine transport edilir ve kan sekeri bu şekilde düşer. İşte bu nokta Vücutçular için çok önemlidir. Insulin, amino asitlerin vücut tarafından emilmesini iyileştiren anabolik bir hormondur. O nedenle, kan şekerinin çıkarılması için en doğru an ya uyandığımız andır ya da antrenmandan sonraki andır. Her iki an da, insulin duyarlılığının en yüksek seviyeye ulaştığı anlardır.(2) Insulin’den en iyi verimi alabilmek için yüksek değerde GI içeren besinlerden yararlanmamız gerekir. En güzel örnek baldır. Proteinshake delaletiyle bal insulin’i tetikler ve bu da glukozu kas sistemine transport eder ve amino asit alımını yükseltir..





    Anabol nedir?


    Anabol moleküler büyüme yoluyla karakterize olan madde değişim süreci ile alakalıdır. Boybuilding’le ilintili olarak bu anabol kelimesi sıklıkla kas insaası ile aynı anlamda kullanılır.

    GI nedir?

    ‘Glycemic Index’ için kullanılan bir kısaltmadır.

    Bunun dışında, Insulin antrenman sonrası protein tasfiyesini (Katabolismus) durdurur. (6).

    Insulin ayrıca glikojen depolarını doldurur ve amino asitlerin emilimini kuvvetlendirdiği gibi protein tasfiyesini de sonlandırır.

    Glikojen nedir?
    Glikojen, vücutta karbonhidrattan gelen enerjinin depolandığı formlardır.


    Bal ile beslenmeden evvel, Insilun’in ikinci yüzünü de bilmemiz gerekir. Insulin aynı zamanda depolanan enerjinin yağ formu şeklinde saklanmasında büyük rol oynar. Eğer Insulin salgılanırsa, bu durumda karaciğer glukozu glikojen formunda saklar. Aslında bu da karaciğerin boşalan glikojen depolarını tekrardan doldurduğu müddetçe iyidir. Ancak, tüm glikojen depoları tamamen dolmuşsa, bu durumda artan glükoz yağ olarak yağ hücrelerinde saklanır. (4)


    Glukagon
    Glukagon da pankreas tarafında salgılanan başka bir hormondur. Glukagon da kan şekerinin düzenlenmesine hizmet eder. Insulin’in tersine Glukagon kan şekeri düştüğü zaman salgılanır.(3) Kan sekerini tekrar yükseltmek icin glükoz gereklidir. Vücutta her zaman bir miktar glükoz bulunduğundan kan sekeri düştüğünde vücut bu sefer bu tarafta kullanır.

    Önce karaciğerde depolanan glikojen kullanılır. Peki karaciğerde bulunan glikojen depoları boşalırsa, bu durumda glikoz nerden bulunacak? Dikkatli okuyucuların doğru bir tahmini olmalı. Tabii ki kaslardan (2). Bu durumda glukojen kas proteinlerinden tedarik edilir. Kan şekerinin tekrar normal seviye çıkarmak için aranan glukoz kaslardaki proteinin tavsiyesi ile elde edilir. Bunu önlemek için düşük GI değerlere sahip olan ve vücuda uzun süreli glükoz ihtiyacını sağlayacak yemeklerle beslenmelidir. Ki bunda da kan şekerinin yükseltilmemesine dikkat edilmelidir. Çünkü bu durumda da yine insulin salgılanacak ve fazla glukoz yine depolanacaktır. Fazlası da yine yağ olacaktır.


    Sonuç

    Insulin çok anabolik bir etki yaratır. Bunu avantajlı bir şekilde kullanmak için, insulin salımını antranmandan sonra yapılması sağlanmalıdır. Bu en önemli noktadır. Bir diğer önemli an ise, uyandığımız andır. Ancak vücudumuzda bir insülin bombardımanına ugratmamalıyız, yoksa insülin yağlanmaya neden olur.

    Kaynakça:

    1. "Hormone," Microsoft® Encarta® Encyclopedia 99. Copyright © 1993-1998 Microsoft Corporation.
    2. Paul Delia, "Insulin, Glucagon, Glucose, Fat and Muscle: Understanding How These Elements Interact Can Help You Build Muscle and Burn Fat."
    3. "Glucagon," Microsoft® Encarta® Encyclopedia 99. Copyright © 1993-1998 Microsoft Corporation.
    4. "Physiologic Effects of Insulin."
    5. "Insulin Regulation of Blood Sugar and Diabetes."
    6. John M. Berardi, "Solving The Post-Workout Puzzle - Part 2: The Recovery Plan."

    Çeviren : demir00 - BFTR
    http://www.bodyforumtr.com/makaleler/beslenme/kan-sekeri-hormonlari.html

    Bu konuyla ilgili olduğu için bu yazıyı buraya kopyalıyorum pek okunmamış çünkü.
     
    CaglarYildiz bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş