Et ve tansiyon

Konusu 'Sağlık & Sakatlanma' forumundadır ve DEXTER JACKSON tarafından 1 Ocak 2007 başlatılmıştır.

  1. DEXTER JACKSON
    Offline

    DEXTER JACKSON Özel Üye

    Katılım:
    12 Kasım 2006
    Mesajlar:
    590
    Beğenileri:
    108
    Ödül Puanları:
    0
    Fazla et, tansiyonu yükseltiyor

    Kurban Bayramı'nda, gün içinde birçok kez et tüketilmesi, meyve ve sebzenin tercih edilmemesi sindirim sorunlarına sebep olabiliyor. Üstelik aşırı miktarda et tüketmenin, kalp-damar hastalıkları ile gut hastalığı riskini artırdığı, tansiyon ve şekerin yükselmesine neden olduğu da bilinen bir gerçek.



    Bayramda sağlıklı beslenmek için hangi noktalara dikkat etmek gerektiğini Acıbadem Kadıköy Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Evrim Ayhan Demirel anlattı.

    Et, iyi bir protein kaynağıdır

    Et, geniş anlamda sığır, koyun, kümes, av ve deniz hayvanlarının yenilebilen kaslarıdır ve iyi bir protein kaynağıdır. Kişinin günlük enerjisinin yüzde 12-15'i proteinlerden sağlanmalıdır. Vücudun büyümesi, gelişmesi ve hastalıklara karşı direncinin sağlanabilmesi için proteine ihtiyaç vardır.

    Fazla et tansiyonu yükseltebilir

    Et, hayvansal kaynaklı bir besin grubu içinde iken aynı zamanda içeriğinde doymamış yağları bulundurur. Kısa sürede aşırı miktarlarda tüketilmesi sonucu, kan yağlarının yükselmesine bağlı kalp-damar hastalıklarının oluşmasına neden olur. Kırmızı etin yapısında oldukça fazla miktarda demir bulunur. Kırmızı etin fazla tüketilmesi halinde alınan fazla demirden dolayı idrarla kalsiyum atımı gözlenir. Yine aynı şekilde aşırı et tüketilmesi sonucu tansiyon yükselmesi, şişmanlık ve insülin metabolizma dengesi bozulacağından diyabet gözlenebilir.

    Et, çok yenirse kabızlık olabilir

    Et, sindirimi zor olan bir besin öğesidir. O nedenle de aşırı miktarlarda tüketimi sindirimi güçleştireceğinden midesinde sağlık problemleri olan kişilerin aşırı miktarlarda et tüketmesi sakıncalıdır. Et, posalı bir yiyecek grubu değildir. Aşırı miktarlarda tüketimi sonucunda kabızlık problemi ile karşılaşmak mümkündür. Bundan dolayı etin yanında en iyi posa kaynakları olan sebze ve meyve tüketilmelidir.

    Kalp hastaları dikkat edin! Kronik hastalıklardan en yaygın olanları diyabet, tansiyon ve kalp-damar hastalıklarıdır. Bu hastalıklardan biri veya birkaçı kendisinde bulunan kişilerin, beslenmelerine dikkat etmeleri gerektiğinden aşırı miktarlarda et tüketmeleri sakıncalıdır. Aşırı miktarlarda ve uygun koşullarda pişirilmemiş etler, tansiyonun ve şekerin yükselmesine neden olur. Doymuş yağların aşırı miktarlarda tüketimi, kalp-damar hastalıkları için sakıncalıdır ki et, fazla miktarda doymuş yağ içerir.

    Etle birlikte C vitamini de alınsa iyi olur

    Ette, özellikle kırmızı ette demir oldukça fazla miktarlarda bulunur. Bu demirin vücut içinde biyo yararlılığını artırabilmek için C vitamini yönünden zengin besin kaynaklarını etle birlikte tüketmekte yarar vardır. Örneğin, uygun pişirme teknikleriyle yapılan eti bol miktarda yapılan limonlu bir yeşil salatayla birlikte tüketmeyi tercih edebiliriz.

    Etin kızartılması sindirimi zorlaştırır

    Her besin öğesinin vücut içindeki işleyişi ve sindirim biçimi farklılık gösterir. Kurban Bayramı'nda gereğinden fazla miktarda et tüketimi, birçok rahatsızlıklara sebep olabileceği gibi olan rahatsızlıkların da ilerlemesine neden olabilir. Bunlardan biri de mideye olan olumsuz etkileridir. Aşırı miktarlarda et tüketiminin yanında ete uygulanan pişirme teknikleri de önemlidir. Pişirme yöntemi olarak kavurma ve kızartma gibi sindirimi zor ve mide asitini artıracak yöntemler tercih edilmemelidir.


    Şemsinur Özdemir
    01/01/2007
     

Sayfayı Paylaş