Doğru Pişirme Teknikleri

Konusu 'Beslenme' forumundadır ve CarpeNoctum tarafından 15 Aralık 2012 başlatılmıştır.

Watchers:
Başlığı izleyen üye sayısı: 2 üye.
  1. CarpeNoctum
    Offline

    CarpeNoctum Üye

    Katılım:
    3 Şubat 2009
    Mesajlar:
    703
    Beğenileri:
    1.309
    Ödül Puanları:
    103
    Yer:
    Zimbabwe
    Besinler doğru şekilde pişirilmediği sürece, sağlıklı beslenmek yeterli değildir. Genellikle yüksek ısı ile pişirme yöntemi ve tekrar ısıtma işlemi yiyeceklerde besin kaybına yol açar. Peki, yiyeceklerin besin değerlerini yok etmeyen yöntemler nelerdir?

    [​IMG]

    Öncelikle yediğimiz tüm yiyecekler çok az yağda, sevdiğimiz baharatlarla pişirilmelidir. Bu yöntemle yiyecekler ihtiyacımız olan besin değerlerini korur ve aynı zamanda lezzetli ve sağlıklı bir şekilde pişerler. Her besinin nasıl pişirildiğini iyi bilirsek, hem sağlığımıza hem de damak zevkimize hizmet etmiş oluruz. Bu nedenle besinlerin nasıl piştiğini tek tek görelim.

    ET:

    Et çok iyi pişirilmelidir aksi takdirde içindeki bakteriler sağlığımız için tehdit edici olabilir. Eti en doğru pişirme yöntemi haşlama, hafif kavurma veya fırında pişirmedir. Eti ızgara yaptığınızda veya kızarttığınızda içinde kanserojen maddeler oluşmaya başlar. Bu nedenle o çok severek yediğimiz kebaplardan ve mangal keyfinden uzaklaşmamız gerekir.

    Eğer eti evde ızgara tavada pişirmek istiyorsanız, öncelikle kendinize bir döküm tava almanızı öneririz. Döküm tava geç ısınır ve geç soğur. Isısını uzun süre muhafaza eder. Teflon tavalar gibi çizilme riski olmadığı için de daha sağlıklıdır. Örneğin antrikot pişireceksiniz. Tavanın altını sonuna kadar açın ve tavayı iyice ısıtın. Tava ısındıktan sonra etleri koyun ve ateşin altını hafif kısın. Tava çok sıcak olduğu için eti koyduğunuzda et mühürlenecektir. Yani et suyunu içinde hapsedecek ve lezzetini koruyacaktır. Fakat tavanız döküm değilse, ateşi hiç kısmamanız gerekir. Ateşi kıstığınızda, et ısı kaybı nedeniyle suyunu ve kanını salar ve sertleşir. Antrikot, biftek, pirzola ve bonfile gibi etleri ızgara yaparken bu yöntemle pişirebilirsiniz.

    Et, tavuk kadar çabuk pişen bir besin olmadığı için önceden haşlama yapmak gerekir. Özellikle de dana etini. Kuşbaşı kullanılacak etler önceden haşlanarak yemeklerde kullanılmalıdır. En sağlıklı pişirme yöntemi haşlama yöntemidir. Haşlama yaparken et ile birlikte suyun içine 1 soğan, 1 patates, 1 havuç, birkaç diş sarımsak, defneyaprağı ve varsa kereviz yaprağı ilave edin. Hem eti lezzetlendirmiş olur hem de et suyunu daha sağlıklı hale getirmiş olursunuz.

    TAVUK:

    Tavukta en sağlıklı pişirme yöntemi haşlama ve fırında pişirmedir. Tavukta bulunan salmonella bakterisi nedeniyle tavuğun iyi pişirilmesi gerekir. Eğer tavuk iyi pişirilmezse, salmonella bakterisi yayar. Izgara yöntemi tavukta da önerilmemektedir çünkü ızgara esnasında yüksek ısıya maruz kalan tavuk yanar ve üzerinde zararlı maddeler oluşur.

    BALIK:

    Bizler genellikle balığı bol yağda uzun süre pişirmeye çalışırız. Fakat balık uzun süre pişirildiğinde lastik gibi olur, kavrulur ve tadını kaybeder. Balıketini fazla pişirdiğinizde içindeki protein azalmaya başlar, bu nedenle balık buğulama yaparken bile yüksek ısıda pişirilmemelidir. Balıkta da kızartma yöntemini önermiyoruz. Ama her şeye rağmen kızartma yapılacaksa galeta unu, mısır unu veya un ile kızartılmalıdır. Böylece kızarma sırasında balık yağı çekmez ve dağılmaz. Kızartma yaparken sadece bir kaç kaşık zeytinyağı konmalıdır böylece yağ sadece ısıyı iletecek ve yanmadan balığınızı kızartacaktır. Yağ iyice kızdırıldıktan sonra balıklar tavaya yerleştirilmeli ve 3-5 dakikadan fazla pişirilmemelidir.

    Ayrıca balık buharda da pişirilebilir. Bu en doğru yöntemlerden biridir. Burada dikkat edilecek nokta balık pişerken kapağın kapalı olmasıdır. Böylece buhar dışarı çıkmadığı için balık çok daha güzel pişecektir. Buğulama işlemi yaparken alüminyum folyo kullanabilirsiniz fakat balık folyo ile temas etmemelidir. Ev hanımları bazen folyoya sararak balık pişirirler fakat bu sağlıklı değildir. Balığı pişirmek istediğiniz kaba yerleştirin ve üzerini folyoyla kaplayın. Gıdalar folyo ile pişirildiğinde, içlerindeki alüminyum miktarı artar ve sağlığımızı tehdit eder. Folyo kullanmak yerine yağlı kağıt ile pişirme yapabilirsiniz.

    PATATES:

    Patates kızartmasına kim hayır diyebilir ki! Ama ne yazık ki büyük küçük hepimizin çok sevdiği patates kızartması kızartma işleminde son derece sağlıksız oluyor. Bu nedenle patatesi kızartmak yerine doğradığınız patateslerin üzerine hafif yağ gezdirin, biraz tuz ve arzu ederseniz biraz da baharat ilave ederek iyice harmanlayın. Sonra patatesleri fırında yağlı kağıdın üzerinde pişirin. Çok az yağ ile pişirdiğiniz bu patatesler son derece hafif ve sağlıklı olacaklar.

    Bütün çocuklar patatesli omlete bayılır. Çocuğunuzun sağlığı için patatesi kızartmayın. Patatesleri küp küp doğrayın, yapışmaz bir tencereye 2-3 kaşık yağ koyun ve kapağını kapatın. Ateşi en kısık dereceye getirin. Ara sıra tencereyi sallayın. Patatesler düşük ısıda, tencerenin buharıyla çok çabuk pişecektir. Üzerine de çırptığınız yumurtaları ilave edin ve tencerenin kapağını tekrar kapatın. Patatesli omletiniz şimdi çok lezzetli ve çok sağlıklı. Çocuklarınıza gönül rahatlığıyla yedirebilirsiniz.

    SEBZELER:

    Sebze yemeklerini pişirirken çok kısık ateşte pişirmek gerekir. Sebzeler soğan ile birlikte çok az sotelenirse, daha lezzetli olur. Ama bu soteleme işlemi şart değildir. Örneğin sebze türlüsü yaparken tüm malzemeleri çiğden koyarak pişirebilirsiniz. Yemeklerinizin besin değerini kaybetmesini istemiyorsanız, döküm tencere veya çömlek kullanmalısınız. Sebze yemekleri bu tencerelerde çok daha lezzetli olacaktır.

    Örneğin karnıyarık yaparken karnıyarıkları kızartmayın. Bunu yapmak yerine karnıyarıkları soyduktan sonra sıvı yağ ile yağlayın ve fırına atın. Kızarınca fırından çıkarıp diğer işlemlere devam edin. Yemeğiniz daha hafif ve daha sağlıklı olacaktır. Tüm kızartma işlemleri sebzenin besin değerini düşürür. Bu nedenle kızartma işlemlerinden yavaş yavaş uzaklaşmamız gerekir.

    Sebzeleri sağlıklı pişirme yöntemlerinden biri de buharda pişirmedir. Örneğin et yemeklerinizin yanında çeşitli sebzeleri buharda pişirerek servis yapabilirsiniz. Bunu yapmak için özel tencereler var veya düdüklü tencerelerin buharda pişirme aparatları var. Her ikisini de kullanarak buharda pişirme yapabilirsiniz.

    Sebzeleri et veya tavukla birlikte fırında pişirmek de doğru bir yöntemdir. Et ve tavukla pişen sebzeler birbirine lezzet katar ve yemek daha lezzetli olur.

    Sebzeleri en yanlış pişirme şekli kızartmadır. Kızaran sebze çok fazla besin değeri kaybeder ve kızartma işlemindeki yağ trans yağa dönüştüğü için kanserojen maddeler içerir hale gelir. Yine de kızartma yapmak istiyorsanız mutlaka fındık yağı kullanmalısınız. Çünkü fındık yağı ısıya dayanıklı bir yağdır.

    BAKLAGİLLER:

    En az et ve sebze kadar önemli olan baklagilleri pişirmek için genellikle 1 gün önceden ıslatma işlemi yapmamız gerekir. Islatılmış olan baklagilleri düdüklü tencerede pişirebiliriz. Düdüklüde yemek pişirme işlemi her ne kadar kısa sürse de, hızlı ve yüksek basınçla piştiği için yiyecekler besin kaybına uğrar. Eğer vaktiniz varsa, nohut, kuru fasulye, mercimek ve börülceyi döküm veya çömlekte pişirin. Yemekleriniz çok daha lezzetli olacaktır.

    Soğanı yağda hafif çevirdikten sonra, domates ve biraz salça ekleyin. Domates özellikle piştikten sonra çok sağlıklı bir besin haline gelir bu nedenle her yemeğinize mutlaka domates ekleyin. Haşladığınız etleri ve et suyunu da ilave ettikten sonra yemeğinizi kısık ateşte pişirin.

    YUMURTA:

    Neredeyse her sabah yediğimiz yumurtayı doğru pişirmek çok önemlidir çünkü yumurta besin değeri çok yüksek bir yiyecektir. Yumurta haşlama yapılacaksa ya rafadan ya da kayısı kıvamında pişmelidir. Tam pişmiş yumurtanın içinde trans yağ oluşur ve içindeki besin değerlerinin bazıları yok olur. Tavada pişirme yapacaksanız, tereyağını çok kısık ateşte eritin ve yumurtayı kırın. Kısık ateşte pişirmeye devam edin ve tavanın kapağını kapatın. Sonra ateşi de kapatın. Yumurta hafif sulu kıvamda kalmalı ve son olarak tavanın kendi ısısıyla pişmeli. Bu şekilde pişirilen yumurtada trans yağ oluşmaz ve besin kaybı olmaz.

    Kaynak:

    http://www.sportmeniz.biz/archive.php?kid=111
     
  2. RocKuN
    Offline

    RocKuN Üye

    Katılım:
    10 Haziran 2011
    Mesajlar:
    198
    Beğenileri:
    44
    Ödül Puanları:
    38
    peki tavuğun tavada yağsız şekilde sotelenmesi de ızgaraya girer mi ?
     
  3. CarpeNoctum
    Offline

    CarpeNoctum Üye

    Katılım:
    3 Şubat 2009
    Mesajlar:
    703
    Beğenileri:
    1.309
    Ödül Puanları:
    103
    Yer:
    Zimbabwe
    evet yazıda yüksek ısıda pişirilmemesi gerektiği söylenmiş .
    tavuk konusunda ben genede bu kadar detaya gerek yok diyorum , en azndan düşük ateşte biraz daha fazla süre ile sotelerseniz daha iyi olabilir.
    tavukla ilgili(sanayi tavuğu) daha büyük sorunlar var bence bu devede kulak kalır :)
     
    RocKuN bunu beğendi.

Sayfayı Paylaş